Tuesday, November 18, 2008

Bahagian A

Untuk bahagian A ianya terbahagi kepada dua bahagian iaitu Demografi dan Latar belakang pekerjaan dan pendapatan. Bahagian 1 Demografi Untuk bahagian yang pertama iaitu demografi ianya dibahagikan kepda tujuh soalan iaitu Jantina, Umur, Bangsa, Tahap Pendidikan, Negeri, Tempat tinggal dan Tempoh menetap di kediaman.

1) jantina

melalui histogram diatas didapati lebih daripada 60 peratus adalah lelaki manakala bakinya adalah perempuan. Daripada pencerapan kami didapati bahawa kaum lelaki lebih mudah untuk memberikan kerjasama dibandingkan dengan kaum perempuan. Atas sebab itulah sampel kami mempunyai bilangan lelaki yang kebih jika dibandingkan dengan perempuan. 2) umur

Julat umur yang kami ambil adalah daripada umur 15 tahun sehingga kepada umur 61 tahun. didapati bahawa peratusan yang tertinggi adalah mereka yang berumur 48 tahun.

3) Bangsa

didapati bahawa majoriti adalah berbangsa melayu iaitu lebih daripada 90 peratus melayu, diikuti yang berbangsa cina (kurang daripada 10 %) dan yang terakhir adalah berbangsa india (5%).

4) tahap pendidikan


didapati bahawa majoriti sampel berpindidikan sehingga ke Sijil Pelajaran Malaysia (SPM )dengan hampir separuh responden mempunyai tahap pendidikan diperingkat SPM sebanyak 46.7 peratus. Kedua tertinggi tahap pendidikan adalah PMR/LCE/SPR 20 peratus. Diikuti responden yang mempunyai STPM (18 %) diikuti dengan diploma (9 %) dan ijazah pertama (5%)

5) negeri asal, tempat tinggal dan tempoh menetap






Ketiga-tiga gambarajah diatas menunjukkan negeri asal, kawasan tempat tinggal dan tempoh menetap responden yang mana majoritinya berasal daripada selangor dan hanya segelintir sahaja yang bermigrasi kekawasan ini. Terutamnya migran daripada negeri Perak diikuti migrain dari Johor, Kelantan, Kedah, Pahang Terangganu dan Sabah dengan antara faktor yang menjadi faktor migrasi dalaman ini adalah faktor peluang pekerjaan. Sehubungan dengan itu pihak kerjaan terutamnya perlu memainkan peranan penting dalam menyediakan peluan pekerjaan disini. Melalui pemerhatian kami didapati bahawa raman migran daripada luar umpamanya Indonesia ada disana. Bagi pendapat saya ini adalah aktiviti yang kurang sihat kerana kita tidak dapat mnggunakan kepakaran penduduk tempat selain daripada itu masalah sosial yang dibuat oleh migran luar juga menyebabkan keselesaan penduduk terganggu. kebanyakan respon yang kami temui duduk disekitar daerah Kuala Selangor contohnnya seperti Ijok, Klang, Batu Karang Batang Berjuntai Sungai Buluh dan Klang. majoritnya menetap disana lebih daripada dua tahun.


Bahagian 2 Latar belakang Pekerjaan dan Pendapatan
.
1) Jenis pekerjaan dan pendapatan bulanan responden dan pasangan




Gambarajah diatas menunjukan latar belakang pekerjaan dan pendapatan responden dan pasangan. Responden dan pasangan berkerja dalam pelbagai bidang yang boleh dikelaskan kepada bidang profesional dan bidang biasa.julat gaji diantara responden adalah besar, ini juga merupakan satu fenomena yang tidak baik. Kerajaan seharusnya merapatkan jurang diantara satu sama lain agar masalah tidak timbul umpanya seprti masalah 13 Mei 1969 berulang.


No comments: