Thursday, November 20, 2008

Bahagian D


Pengalaman Berdepan Dengan Ketidak Efisienan Bandar Sepanjang 5 Tahun Lepas

Kebanyakan responden tidak memberikan jawapan tentang pengalaman mereka dalam berdepan dengan ketidak-efisenan bandar, responden hanya memberikan satu atau dua sahaja pengalaman mereka, secara ringkas antara masalah yang selalu dihadapi oleh rakyat adalah masalah kerosakan kemudahan yang disediakan pihak berkuasa tempatan contohnya adalah seperti kerosakan kemudahan awam seperti telefon awam, kerosakan tempat permainan awam dan sebagainya. ini turut disertakan dengan bukti yang kami berjaya ambil semasa menjalankan kerja lapangan.


masalah seperti ini tidak boleh dipandag remeh kerana ianya menggambarkan sikap penduduk tempatan itu sendiri, masalah vandalisme seperti harus ditangani dengan penuh hikmah dan betul agar ianya betul-betul berhasil. selain daripada itu responden juga menambah kesesakan lalu lintas yang disebabkan oleh kerosakan lampu isyarat juga seringkali berlaku dan apabila dilaporkan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), mereka lewat mengambil tindakan dalam menangani masalah ini, menyebabkan masalah berlarutan dan kadang-kadang boleh menyebabkan bahaya kepada pengguna itu sendiri.

Selain daripada itu, antara pengalam lain yang turut tercatan adalah masalah kerosakan jalan raya, masalah kesesakan lalulintas,banjir kilat, masalah tempat letak kereta, masalah sampah sarap, pengurusan tempat letak kereta,dan pelbagai lagi.


No comments: