Friday, September 19, 2008

Definisi Pembandaran


Sebagai lanjutan dari perbincangan tentang apa yang dimaksukkan sebagai bandar itu, maka perlulah juga kitamengetahui apakah yang terlibat dalam proses pewujudan sesebuah bandar. Bandar wujud melalui proses yang dikenali sebagai pembandaran atau urbanisasi. Pembandaran lazimnya ditakrif sebagai suatu proses perubahan penduduk, petempatan, cara hidup, pekerjaan dan kegiatan ekonomi, pemikiran manusia atau lain-lainnya kea rah Bandar. Bagi Kingsley Davis, seorang pakar dalam kajian penduduk, pembandaran ditakrifkan sebagai suatu proses penumpuan penduduk mendiami kawasan yang boleh dianggap bandar. Prose situ boleh diukur dengan membandingkan peratus penduduk yang mendiami kawasan bandar dengan yang tinggal di luar dari kawasan Bandar bagi sesebuah daerah, Negara atau unit-unit kawasan lainnya. Dengan mengetahui darjah penumpuan penduduk di kawasan Bandar, seseorang pengkaji itu dapat mengetahui darjah perbandaran di suatu kawasan atau daerah. Misalnya, daerah Petaling lebih tinggi darjah perbandarannya dari daerah ulu Langat di Selangor; atau negeri Perancis lebih tinggi darjah perbandarannya jika dibandingkan dengan Malaysia.

Setengah-setengah pengkaji pula, melihat pembandaran dari segi perubahan tempat kediaman atau perpindahan dari desa ke kawasan yang disebut bandar. Perpindahan ke kawasan Bandar menyebabkan seseorang itu hidup secara orang-orang Bandar, bekerja di Bandar dan berfikir secara Bandar. Biasanya masyarakat Bandar berbeza daripada masyarakat desa. Oleh itu perbandaran di sini

Dikaitkan dengan perpindahan dari kehdupan bukan Bandar, termasuk pemindahan pekerjaannya dari bekerja di dalam sektor pertanian kepada bukan sektor pertanian. Dari segi landskap fizikal dan budaya, istilah perbandaran lazimnya dikaitkan dengan perubahan guna tanah dari pertanian, hutan atau tanah terbiar kepada guna tanah Bandar seperti perumahan, perniagaan, industri, taman dan sebagainya.

Oleh yang demikian, secara ringkasnya, pembandaran adalah suatu proses perubahan menjadi bandar. Proses ini terutamanya melibatkan perubahan penduduk biasanya melalui perpindahan masuk ke Bandar; perubahan kegiatan ekonomi dari pertanian kepada bukan pertanian; dan perubahan corak tempat kediaman dari kurang padat pada kepada tetapi lazimnya tersusun. Bagi setengah pengkaji, pross ini melibatkan juga proses perubahan masyarakat dari keadaan yang tidak formal seperti masyarakat di luar Bandar kepada keadaan formal, iaitu mementingkan upah, tiada tolong menolong, bersikap tidak acuh pada orang lain dan pertemuan hnya melalui tugas aau secara tidak rasmi. Bagaimanapun, takrif yang diberikan ini lebih bersifat kebaratan dan oleh itu tidak semestinya berlaku di smua Negara di dunia.

No comments: